5 základních kroků, jak připravit online marketingovou strategii

Online marketingová strategie není nic složitého

Spojení MARKETINGOVÁ STRATEGIE zní trochu jako zaklínadlo. Neznamená to ale nic jiného než ujasnit si, co vlastně chci udělat ještě předtím, než to opravdu udělám. Pro stanovení Vaší digitální marketingové strategie tedy vlastně stačí odpovědět si na otázky: Proč to dělám? Co vlastně chci udělat? Jak to udělám?  Co očekávám, že se stane, až to udělám?  A nesmím zapomenout na otázku: Co a jak budu měřit, abych mohl vyhodnotit úspěšnost své činnosti.

KROK 1 – Stanovte si měřitelný cíl

Existuje celá řada možných cílů. Zkuste se soustředit jen na jeden z nich. Správné pochopení tohoto cíle je prvním krokem k jeho dosažení. Důležité je, svůj cíl co nejlépe definovat. Například: Mám výrobu chlebíčků, které prodávám na zakázku. Kromě toho chci začít nabízet i kompletní catering na různých akcích. Definice cíle by mohla vypadat třeba takto: Zajistím, aby 100 % mých stávajících stálých zákazníků vědělo, že nabízím také catering. Po dobu dvou měsíců budu tuto novou službu propagovat pomocí cílených e-mailů a reklamy na sociálních sítích.  Po třech měsících od zahájení propagace chci mít 10 objednávek na catering (v hodnotě x Kč).

KROK 2 – Poznejte své zákazníky

Pokud nemáte jasno v tom, koho vlastně oslovujete, může se stát, že sdělení, které se mu snažíte předat, neporozumí nebo ho vlastně vůbec neosloví. K tomu, abyste si cílovou skupinu nestanovili příliš obecně, postačí, když si vytvoříte vlastní fiktivní „personu“ – smyšlený obecný popis Vašeho klíčového zákazníka.  Přemýšlejte o tom, kdo jsou Vaši zákazníci a rozdělte je do tří až čtyř skupin. Vezměte každého z nich a stanovte jeho charakteristiku. Klidně mu dejte jméno, přiřaďte mu fotografii, přiřaďte charakteristické rysy a třeba zájmy, které má.

KROK 3 – Poznejte dokonale svou vlastní značku

Vaše značka (brand) je to, proč si Vaši zákazníci vyberou Vaše produkty / služby před konkurencí. Je to vlastně charakter Vaší firmy. Je to něco, co stojí za to řádně definovat. Co nabízíte? Za co stojíte? Jaké jsou nejsilnější charakterové rysy Vaší firmy? Charakter se odráží v konkrétních věcech, které řešíte: obrázky, které používáte na svém webu, jazyk, kterým píšete příspěvky na sociální sítě nebo který používáte ve svých e-mailech. Nejlepší způsob, jak zjistit odpovědi na tyto otázky, je hovořit se svými zákazníky. Zjistěte, co pro ně značka znamená a jak ji vnímají.

KROK 4 - Sledujte svou konkurenci

Vaši konkurenti nejsou jen ti, kteří nabízejí podobný produkt nebo službu. O své konkurenci můžete přemýšlet třemi různými způsoby:

A, Přímí konkurenti – tedy ti, kteří nabízejí stejné produkty/služby jako Vy.

B, Nepřímí konkurenti – ti, kteří nabízejí jiné produkty, ale cílí na podobné publikum jako Vy. Nebo pracují s podobným rozpočtem.

C, Komparátoři – firmy, jejichž zboží má podobný vzhled jako Vaše, vytvářejí u zákazníků podobný dojem jako Vaše značka nebo jiné značky, používané zákazníky, na něž cílíte.

Chcete vědět, proti komu a proti čemu stojíte. Můžete se poučit z výher i chyb nejen svých, ale i svých konkurentů. Inspirujte se tím, v čem je Vaše konkurence dobrá, ale nezapomeňte hledat to, co je pro Vás charakteristické a čím se od konkurence lišíte.

KROK 5 - Nezapomeňte měřit své výsledky

Máte skvělé nápady, jak řídit svou firmu, budovat povědomí o značce a rozšiřovat základnu svých zákazníků. To je ale jen začátek. Je velmi důležité mít jasno v tom, jak bude výsledky svého snažení měřit, abyste mohli svůj plán upravit podle aktuálního vývoje situace. Je spousta věcí, které můžete sledovat a měřit (metriky), ale hranici toho, co je pro Vás dobrý výsledek (KPI), si stanovíte jen vy sami.

Před zahájením jakékoliv kampaně se důkladně seznamte s nejdůležitějšími metrikami, spojenými s Vašimi cíli. Je spousta věcí, které Vás mohou zajímat. Nezapomeňte na geografické a demografické údaje. Výkon vybraných metrik sledujte v čase, abyste získali hodnoty, které mají vypovídací hodnotu.

Vyberte ty metriky, které Vám poskytnou nejlepší informaci o tom, jestli plníte nebo neplníte stanovený cíl.