Přístupnost webu je pro řadu institucí daná zákonem č. 99/2019 Sb. Upravuje podmínky, které musí web splňovat, aby jej mohli číst znevýhodnění uživatelé, tedy ti, kteří ke zjištění, co na webu je, používají elektronické pomůcky. Pro školy tato povinnost platí také.
Co přesně zákon o přístupnosti internetových stránek ukládá zjistíte buď v zákoně samotném nebo jsme pro vás připravili stručnou informaci v článku Přístupnost webu – zákon 99/2019 Sb.
Dodejme jen, že weby vzniklé po 23. září 2019 měly pravidla přístupnosti splňovat hned při spuštění, starší weby dostaly odklad na předělání do 23. září 2020. Mobilní verze mají být přizpůsobeny do 23. června 2021.
Možná se teď obáváte, že veškerá snaha, kterou jste vložili do toho, aby byl váš web designově co nejoriginálnější a nejpřitažlivější pro návštěvníky, vyjde vniveč. Ale není tomu tak. Přístupný web má za úkol usnadnit procházení. Přístupnost znamená možnost číst informace pomocí technologií a specializovaných nástrojů lidem s hendikepem, ale také usnadnit orientaci například seniorům nebo jen těm, kteří váš web vidí poprvé.
A tudíž logická struktura stránek, dobrá navigace a smysluplné designové prvky zvyšují hodnotu webu pro všechny.
Co je tedy potřeba udělat, aby náš web odpovídal legislativě a byl přístupný?
1. Kontrola webu, audit, seznam doporučených změn
Tento audit je vhodný proto, abyste získali představu o rozsahu chyb, které váš web z hlediska přístupnosti obsahuje. Již na začátku spolupráce s klientem posuzujeme doporučení tak, abychom mohli změny využít i k dalším cílům rozvoje webu. Nejčastěji se jedná o zjednodušení struktury webu, designové detaily nebo obsahové informace, které budou užitečné pro všechny návštěvníky stránek.
K tomu jsme sepsali tipy, jak si můžete web zkontrolovat sami v příspěvku Zásady přístupnosti webu v 5 bodech. Uděláte si tak základní představu, co je třeba vylepšit a jak postupovat dál.
2. Detailní analýza přístupnosti
Detailní analýzu Vám připravíme na zakázku.
Budete-li chtít, zajistíme vám i speciální audit s pomocí vyškolených nevidomých testerů včetně písemné zprávy s doporučeními od nich. Report obsahuje jak manažerské shrnutí, které hodnotí aktuální stav webu a závažnosti chyb, ale také přehlednou zprávu pro vývojáře a webmastery, aby mohli implementovat změny.
3. Implementace navržených změn
Většinu navržených změn musí provést váš webmaster, případně programátor webových stránek. Samozřejmě ve spolupráci s osobou odpovědnou za tvorbu textů a obsah stránek.
Dříve, než jim zadáme úkoly pro předělání webu, je vhodné rozdělit je podle závažnosti a podle náročnosti zpracování. Řada oprav je totiž často o vylepšení pojmenování ovládacích prvků, textových popiscích obrázků a podobně, a k tomu nemusíte hned povolávat programátora.
4. Obnovené spuštění webu
Správné spuštění opraveného webu je skoro stejně důležité jako úpravy webu samotné. Z pohledu internetu a online marketingu nám jde především o správné indexování webu, které umožní vyhledávacím robotům zaregistrovat novinky a ocenit je. Nikdo z nás přeci nechce, aby se web po všech vylepšeních propadl ve vyhledávání a obrazně řečeno “zmizel”.
Máte zájem probrat toto téma blíže? Rádi vám pomůžeme vylepšit přístupnost vašeho webu a provedeme vás celým procesem.