Jak jsme propagovali školu

Dnešní doba k nám z hlediska marketingu promlouvá zcela jasně…. ONLINE! ONLINE! ONLINE!

To je rozhodně pravda. Obzvláště období koronavirové karantény nás k využití online marketingových nástrojů vyloženě nutí. I v takové době však občas stojí za zamyšlení, zda není vhodné využít i některé „vintage “ nástroje a jejich vhodnou kombinaci s aktuálními trendy.

Tato myšlenka se nám přímo vnucovala během práce na kampani pro jednu zcela novou vyšší odbornou školu s regionálním dosahem.

Výchozí situace nebyla moc příznivá. Úplně nová škola v regionu. Okresní město. Probíhá přijímací řízení, o škole však prakticky nikdo neví. Dosavadní marketing prakticky žádný, přestože zřizovatel již úspěšně provozuje dvě soukromé střední školy. Marketingový budget…… nakonec se po dlouhých diskusích dopracujeme k částce „několik desítek tisíc korun na všechno“. Webové stránky sice existují, ale zdaleka nesplňují parametry pro umisťování na prvních příčkách internetových vyhledávačů. Facebook existuje, ale provoz minimální. Pohybujeme se v řádu jednotek followerů a nízkých desítek návštěvníků za měsíc…  K tomu všemu, na přípravu a realizaci celé kampaně máme necelých 1,5 měsíce. 

Jako první přichází na řadu úprava struktury webu a jeho naplnění novým a aktuálním obsahem. Doplňujeme spoustu chybějících informací, dbáme na dodržení principů SEO a zároveň připravujeme pro budoucí návštěvníky spoustu možností provést nějakou „akci“ – prokliky, stažení materiálů, formulář…  Bohužel nemáme dost dobrou možnost srovnání s tím, jak se návštěvníci pohybovali na původním webu, protože provoz byl naprosto minimální.  

Stránky se docela povedly a do budoucna budou sloužit jako základní informační platforma školy. Teď ještě dát o těch stránkách co nejrychleji vědět co nejvíce lidem….  Tlačí nás čas a potřebujeme v co nejkratší době přilákat pokud možno co největší množství návštěvníků a potenciálních budoucích studentů školy. Spoléhat pouze na vyhledávání nelze. Přesto na základě rychlého průzkumu sestavujeme poměrně dlouhý seznam klíčových slov a připravujeme PPC kampaň ve vyhledávací síti.

 To však nestačí. V tuto chvíli nám neuvěřitelným způsobem nahrává koronavirová situace. Díky ní totiž většina komerčních subjektů omezila své standardní reklamní aktivity na minimum. Všichni řeší, jak svůj byznys převést do počítačů a telefonů zákazníků…  V důsledku toho zásadně  klesá cena za uveřejnění rozhlasového reklamního spotu. Prakticky za hubičku nakupujeme reklamní čas v regionálním vysílání dvou významných rozhlasových stanic a v rekordním čase vyrábíme jednoduchý reklamní spot. Ten v následujících dvou týdnech uslyší v daném regionu několik set tisíc lidí více než padesátkrát. Stanice byly vybrány tak, aby co nejlépe pokrývaly cílové skupiny – potenciální studenty VOŠ a také jejich rodiče, kteří většinou studium svého potomka financují. Spot samozřejmě směřuje posluchače na nový web. Stačila troška zdravého selského rozumu a pokrýváme celý region informací o existenci nové školy a možnosti studia na ní.

Je pravda, že za normálních okolností by pro našeho klienta byla rozhlasová reklama finančně nedostupná. A pravděpodobně ani efektivní. V tomto případě však situace i dosavadní výsledky ukazují opak. Už po prvních dvou dnech vysílání spotu stoupla návštěvnost webu na trojnásobek průměrné hodnoty z předchozího období. Údaje o průměrném počtu zobrazených stránek na relaci a průměrné době trvání relace rostou. Míra okamžitého opuštění stránek klesá. A to i ve dnech, kdy se spot právě nevysílá (víkendy + plánované dny bez vysílání). 

Zároveň připravujeme PPC obsahovou kampaň. A protože nám počet návštěvníků roste, máme připraven i remarketing. V obou případech jsme ale limitováni velmi nízkým rozpočtem. Denní limity a ceny za proklik vycházejí tak, že musíme velmi zvažovat intenzitu kampaně. 

Peníze, investované do rozhlasové reklamy však v žádném případě nepovažujeme za zbytečně utracené. Pro rozšíření první a všeobecné informace jsme použili v danou chvíli nejrychlejší, nejlevnější (v tomto případě i levnější než online nástroje) a nejefektivnější cestu. Některé parametry se nám budou měřit trochu hůř, ale v tuto chvíli máme již připravenou půdu pro další využití standardních online propagačních nástrojů. Připravíme další vyhledávací, obsahové i remarketingové kampaně, na FB začínáme budovat komunitu, která nám do budoucna výrazně usnadní komunikaci s jednou z cílových skupin, v nejbližší době probudíme z hibernace i Instagram… atd.  Prostě dnes už „standardní“ online marketing.  

Teď mě napadá… Rozhlasová reklama je sice trošku stará škola, ale vlastně taky ONLINE!