Každý web má být přístupný. Přístupnost webu je definovaná celosvětově uznávanými pravidly přístupnosti (WACG – Pravidla pro přístupnost obsahu webu). Abychom vám to usnadnili, sepsali jsme 5 praktických zásad, kterými se řídit, aby váš web vyhověl.
K čemu je to vlastně dobré, aby byl web přístupný?
Odpověď je jednoduchá. Přístupný obsah webu ocení všichni. Jakmile návštěvníci porozumí tomu, co jim chcete sdělit, máte napůl vyhráno, protože uživatelé webů hledají srozumitelné a dostupné informace. A spokojení uživatelé přinášejí „konverze“, tedy peníze.
5 praktických zásad přístupnosti webu
1. Srozumitelný obsah
Nemusíte být marketingový odborník, abyste věděli, že pro texty je nejdůležitější, aby byly srozumitelné tomu, komu jsou určeny. Stejně je tomu i s obsahem vašeho webu. Zkuste se co nejvíc přiblížit své cílové skupině a veškerý obsah na webu psát tak, aby bylo jasné, co chcete říct.
Na co se hlavně zaměřit:
- využívejte slov, která pomáhají čitelnosti článku. Jsou to tzv. tranzitní slova, která navádějí uživatele orientovat se v textu.
Příklady: ….toto je návod, jak…., ….nejdůležitější je…, …rád bych zdůraznil, že….
- vyvarujte se opakování stejného slova na začátku. Může to čtenáře odradit od další četby.
- snažte se o krátké odstavce a obecnou přehlednost textu. Rozdělte téma na menší celky, každému dejte název a graficky je oddělte. Totéž platí i pro dlouhé věty a souvětí.
- pozor na nadměrné užívání trpného rodu. Věty v trpné rodu jsou většinou méně srozumitelné, protože mají složitější strukturu. Navíc často působí formálně a odtažitě.
2. Graficky čitelné texty
Všechny texty by měly být graficky čistě zpracované. Pomůže to nejen dysgrafikům nebo lidem s vadami zraku, ale komukoliv, kdo se na text podívá.
Hlavní pravidla:
- kontrastní podklad a text
- čitelný font
- přehledná struktura článku s odstavci a odsazeními
- v html kódu pak používání správných sémantických značek pro označení druhu textu
3. Responzivní design
V poslední době se často objevuje problematika responzivních webů. A nesouvisí to jen s přístupností, které se tady věnujeme. Responzivita je zásadním kriteriem tzv. uživatelské přívětivosti webu a zobrazitelností webu na jiných zařízeních. Takže nestačí podívat se na web pouze ve svém prohlížeči. Podívejte se na totéž v mobilu nebo na tabletu. Požádejte o totéž kolegu s jinou velikostí displeje a rozlišením obrazovky.
A mimochodem, od března tohoto roku Google vyhlásil, že bude pro indexování stránek upřednostňovat právě zobrazení na mobilech. To znamená, že jeho vyhledávač bude registrovat obsah webu podle toho, jak vypadá na mobilním telefonu. Pokud se váš web na mobilu “smrskne” a tlačítka se překrývají, máte před sebou první a nejdůležitější úkol.
Zkontrolujte především:
- čitelnost
- přehlednost a velikost tlačítek
- dostatečné zvýraznění zásadních prvků
- srozumitelnost popisků obrázků, tabulek, videí a podobných prvků
- dostatečnou čitelnost formulářů
4. Přístupné ovládání pro technologie
Tenhle bod už vyžaduje buď přístup do administrace webu nebo ke kódu, anebo konzultaci s webmasterem.
Pro základní analýzu postačí, když zkontrolujete tyto body:
- možnost ovládat web bez použití myši.
Pro přístupnost webu je zásadní, aby bylo možné ovládat jej pomocí klávesnice, bez použití myši. Například nevidomí nemohou používat myš, protože nedokáží určit polohu kurzoru na obrazovce.
- možnost přeskakovat jednotlivé bloky.
Z uživatelského hlediska je nejjednodušší implementovat tzv. “kotvy”, ke kterým se navážou odkazy. Na začátku stránky pak můžete mít rovnou obsah článku s odkazy na jednotlivá témata.
- popisovat obrázky, grafy, videa a jiné prvky na webu (tzv. meta popisky, tagy, štítky)
- zajistit, aby zásadní informace byly textového charakteru
Logo školy nebo firmy sice vypadá dekorativně a je jedním z charakteristických prvků pro budování jména (značky), ale nesmí to být jediné označení webu. Nezapomeňte, že všechny weby jsou z legislativního hlediska považovány za firemní tiskovinu, a proto je vhodné název, adresu, telefonní a mailové kontakty uvést jako text. Ke kontaktům můžete přidat rovnou odkaz, takže pouhé kliknutí na mail vyvolá mailového klienta v počítači nebo dotyk na telefonní číslo umožní okamžité vytáčení.
5. Další vylepšení - videa
Všichni si dokážeme představit, že další možností, jak názorněji zprostředkovat obsah textů, je využití videa. Každý učitel ví, že čím více smyslů žáci při výuce zapojí, tím větší je šance, že si zapamatují obsah.
Vytvořit profesionální video může být sice náročné, ale rozhodně to vylepší užitečnost vašeho webu. Natočit jednoduché video zvládnete i na mobilní telefon a určitě tím oživíte celou stránku. Existují i aplikace, které vám umožní snadno přidat titulky, abyste naopak podpořili vizuální obsah textem.
Stejně jako u obrázků, je potřeba videa doplnit popisky. Jedině tak zajistíte strojovou čitelnost obsahu, čímž pomůžete nejen lidem, ale i vyhledávačům (viz také optimalizace pro vyhledávače – SEO).
Závěr a další postup
Pokud kriticky projdete celý svůj web a zkontrolujete veškerá pravidla pro uživatelskou přívětivost a přístupnost webu, vznikne vám možná celý seznam podnětů ke zlepšení. Doporučujeme vám si tyto body sepsat. Můžete jim pak buď sami udělovat priority nebo se poradit s odborníky. Práce s vylepšováním užitečnosti webu je úkol pro více profesí.
Budete-li mít zájem, obraťte se na nás, rádi vám se zajištěním přístupnosti webu pomůžeme.
Napiště nám, co pro vás můžeme udělat, ozveme se vám co nejdříve.